Yoga challenge

08 mrt Mijn yoga challenge

Ik ben niet zo’n sportief type. Er zijn gewoon heel veel andere hobby’s die mij veel tijd kosten. Je bent gemaakt voor een sport, of niet. Van mijn vierde tot twaalfde heb ik op jazzballet gezeten. Dit was heel erg leuk, maar mijn motoriek zorgde ervoor dat ik telkens naar links ging als de rest naar rechts ging en andersom. I am so clumsy. Teamsporten zijn ook niet voor mij weggelegd. Om toch aan mijn beweging te komen heb ik al van alles geprobeerd. Hardlopen hield ik goed vol, maar op een gegeven moment had ik er geen zin meer in. Totdat ik body balance ontdekte op de sportschool in het dorp. Dat voelde echt als mijn ding. Het vastzitten aan een bepaald tijdstip niet zo. Op een gegeven moment heb ik besloten om (thuis) iedere dag aan yoga te gaan doen. Mijn challenge kon beginnen.

Maar hoe?

Ik begon op 25 januari dit jaar. Na het kopen van een knalroze yogamat en een mooie, lekker zittende outfit opende ik YouTube. Er zijn enorm veel video’s te vinden op het wereldwijde web. Toch is het moeilijk om hele lessen te vinden. Vaak zijn het alleen instructiefilmpjes van bepaalde yogahoudingen. Ik was toch wel echt op zoek naar hele lessen. En toen kwam ik terecht op het kanaal van Yoga With Adriene. Een hele wereld ging voor mij open. Op haar kanaal zijn ontelbaar veel yogafilmpjes te vinden. Van yogalessen voor in de ochtend tot yogalessen die je kunt volgen terwijl je enorm boos bent of een kater hebt. Beter kan het niet toch?

Een beetje ervaring had ik al toen ik hieraan begon, dus ik wist wat ik ongeveer zou kunnen verwachten. Ik stelde mijzelf het doel om iedere dag aan yoga te doen. Wow, elke dag? Jazeker. Ik ken mezelf, als ik besluit om drie dagen per week aan yoga te doen, dan blijf ik het telkens uitstellen. Liever elke dag een kwartier dan twee keer per week een uur.

Let’s go!

Eind januari begon ik aan mijn challenge. Iedere ochtend stond ik een halfuur eerder op om vrijwel direct nadat ik wakker werd een yogales te volgen. Klinkt misschien pittig, maar voor een ochtendmens valt dat reuze mee. De ene dag bestond de les uit wat extremere oefeningen, de andere dag focuste ik mij vooral op mindfulness. Juist de afwisseling maakt het zo leuk om aan yoga te doen. Iedere dag weer bepaal ik aan de hand van mijn stemming welke video op dat moment goed bij mij past. Soms is het zweten, vaak is het juist heel erg relaxed.

En?

Daar sta (of lig) ik dan op mijn yogamatje, natuurlijk met de gordijnen dicht. In het begin voelde het best wel belachelijk, nu ben ik 1,5 maand verder en voelt het juist super goed! Yoga heeft zijn weg gevonden in mijn ochtendroutine en ik voel me er enorm fijn bij. Af en toe heb ik er echt geen zin in, maar dan push ik mezelf om tóch even tien minuten op die mat te gaan staan. Heel erg goed voor mijn doorzettingsvermogen. Ik zie het ook niet als een verplichting, meer als iets waarmee ik mijn ochtend begin. Je focust je continu op je ademhaling en je bent echt een met jezelf. Alhoewel het wel een beetje zweverig is, past het toch bij mij als nuchtere Twentenaar. Tot nu toe heb ik het iedere dag gedaan, op een dag na. Dat vind ik toch best knap van mezelf en ik hoop ook dat ik dit gevoel lang vast kan houden. Ik heb mijn sport gevonden!

Mijn favoriete lessen

Als laatste deel ik mijn favoriete yogalessen met jullie, voor het geval jij nu ook enorm veel zin hebt om je eigen yoga challenge te starten. Ik zeg, doen!

Namasté,

Dit vind je misschien ook leuk

Tags:
2 Reactie's
  • Yvonne
    Geplaatst op 08:52h, 09 maart Beantwoorden

    Toevallig las ik gisteren ook over Adriene’s kanaal en nu kom ik jouw blog tegen. Ik heb al wel eens wat yogalessen gevolgd maar op dit moment krijg ik het niet echt in mijn schema gepropt, terwijl ik het eigenlijk wel graag structureler zou willen doen. Ik moet dit ook echt eens gaan proberen! Handig om gelijk een lijstje te hebben met wat leuke practices om te proberen. Zo’n 11 of 15 minuten sessie klinkt ook echt wel goed te doen!
    Yvonne onlangs geplaatst…15 happiness life hacks onder 10 minutenMy Profile

    • Danique Krol
      Geplaatst op 17:58h, 09 maart Beantwoorden

      Ik denk dat dit juist de beste manier is! Ik merkte zelf dat het bij mij niet werkte om elke week op een vast tijdstip in de sportschool te staan. Nu ik druk bezig ben met afstuderen en veel vanuit huis werk, is het ook een stuk makkelijker om het elke dag vol te houden. Wel geloof ik erin dat als je iets écht graag wil, je het ook gewoon kunt. 15 minuten per dag om te beginnen is echt prima vol te houden. Stel dat je het echt leuk vindt, kun je altijd nog langere lessen volgen. Thuis is er niemand die je in de weg loopt en je kunt het doen wanneer het jou het beste uitkomt. Beter kan niet!

Geef een reactie

CommentLuv badge

error: